Dieta przy cukrzycy

Osoby, u których została zdiagnozowana cukrzyca, muszą diametralnie zmienić swoje nawyki żywieniowe. Nierzadko okazuje się to nie lada wyzwaniem, którego realizacja wymaga sporo czasu. Warto mieć na uwadze kilka wskazówek, które z pewnością ułatwią to zadanie.

Cukrzyca nie bez powodu zaliczana jest do chorób cywilizacyjnych XXI wieku. Zapada na nią coraz więcej osób, przy czym wiekowy próg zachorowalności się obniża. Odkrycie insuliny w 1921 r. okazało się przełomem, niemniej leczenie cukrzycy jest procesem obejmującym wiele płaszczyzn. Dieta odgrywa w tym kontekście niezwykle ważną rolę – bez względu na to, czy w rachubę wchodzi cukrzyca typu I, czy cukrzyca typu II. Typ I pojawia się u młodych ludzi – komórki, które ponoszą odpowiedzialność za produkowanie insuliny, ulegają zniszczeniu, insulinę trzeba dostarczać w formie zastrzyków. Typ II występuje zazwyczaj po 40. roku życia i jest skutkiem nadwagi.

Cukier – podstępny zabójca

O tym, że cukier wcale nie krzepi (jak przekonywał stary slogan reklamowy), ale poważnie szkodzi, wiadomo nie od dziś. Spożywanie go w nadmiarze to jeden z czynników powodujących cukrzycę typu II (znakomita większość – ok. 90 proc. – przypadków zachorowań). Sklepowe słodycze i desery, kupne soki i napoje są czymś, co diabetycy powinni ze swej diety wyeliminować. Cukry proste to nie tylko puste kalorie, ale nade wszystko wysoki indeks glikemiczny powodujący wzrost poziomu glukozy we krwi.

Co jeść, a czego unikać?

W diecie cukrzyca koniecznie muszą się znaleźć produkty będące zasobnym źródłem błonnika, który sprzyja zrzuceniu zbędnych kilogramów i obniża stężenie glukozy we krwi. Zalecane są produkty pełnoziarniste oraz owsiane, a ponadto chude mięso, ryby morskie, chude wyroby mleczarskie (kefiry, maślanki, jogurty naturalne), a także warzywa i owoce (trzeba jednak pamiętać o tym, że jedne mają niższy, a inne wyższy indeks glikemiczny). Sposób przygotowywania potraw też ma znaczenie. Zasada jest prosta: gotowane (także na parze) i pieczone zamiast smażonego. Tu istotna uwaga: są produkty, które w stanie surowym mają niski indeks, który wzrasta po obróbce termicznej, np. marchew czy buraki.

Diabetyk – oprócz produktów zawierających cukry proste – powinien unikać: fast foodów i innej wysoko przetworzonej żywności, tłustego mięsa, tłustego nabiału, serów żółtych, alkoholu, gazowanych napojów. Ponadto nie są wskazane duże ilości soli (z powodzeniem da się zastąpić ją ziołami), ziemniaków oraz jaj.

Dieta przy cukrzycy – smacznie i zdrowo

Przy cukrzycy ważna jest nie tylko jakość posiłku, ale i spożywanie ich o stałych porach. Najlepiej jeść od pięciu do siedmiu posiłków dziennie niż trzy duże, przy czym trzeba zachować w nich równowagę pomiędzy poszczególnymi składnikami odżywczymi ze szczególnym uwzględnieniem węglowodanów. Ponieważ każdy przypadek cukrzycy jest inny, jadłospis powinien być skomponowany adekwatnie do indywidualnych potrzeb. Często mówi się, że ideałem jest dieta śródziemnomorska – warto więc szukać w niej pomysłów na pyszne i zdrowe dania.

Dodaj komentarz

Nazwa *
Email *
Witryna internetowa